Page 3 - VOZ MAGAZINE Maart 2015
P. 3

VAN DE REDACTIE

Over kiezen
en delen

Mijn jongste zoon van zes herkent vanaf de               patronen te doorbreken. Juist mensen met een lage
achterbank van de auto feilloos de grote gele M die      sociaal economische status hebben moeite met
langs de snelweg met enige regelmaat langskomt.          veranderen. Het feit dat mijn patiënten gemiddeld
‘Mama, gaan we een hamburger eten? Eigenlijk             zeven jaar eerder dood gingen dan hoger opgelei-
vind ik die niet lekker, maar de frietjes wel en je      den was voor mijzelf de reden om de sprong naar
krijgt een cadeautje’. Net als zijn leeftijdsgenoten     politiek Den Haag te maken.
herkent hij direct de plaatjes van merken en heeft
er een gevoel bij: de stoere auto, het lekkere           Stoppen met roken, minder eten, gaan bewegen:
drankje met prik, de vieze hamburger maar met            vaak is er een positieve prikkel nodig om verande-
cadeautje en de Nederlandse vliegtuigen die              ring op gang te brengen. ‘Ik wil afvallen, want ik wil
opstijgen vanaf het grote vliegveld.                     met mijn zoon kunnen voetballen’ of ‘mijn klein-
                                                         dochter zei: opa, wanneer stop je met roken want ik
Dergelijke associaties worden sterker naarmate je        wil niet dat je dood gaat’. Preventie werkt het beste
ouder wordt. De herkenning van een bepaald merk          als er een intrinsieke motivatie is.
sigaretten, de kleur van een groen bierflesje, maar
ook het logo van een stoer sportmerk. Het gevoel         Maar zelfs dan blijft het lastig. Producten zijn zo
dat door hét beeld wordt opgeroepen is erg               gemaakt dat stoppen geen optie is en mensen
bepalend voor de keuzes die je maakt.                    worden iedere dag blootgesteld aan grote verlei-
                                                         dingen. Toch veranderen vergt moed, beleid en
Als gasthoofdredacteur van VOZ Magazine wil ik in        trouw.
deze uitgave aandacht geven aan keuzes in
gezondheid. Wat vergroot de kans op een gezonde          In deze uitgave van VOZ Magazine wil ik aan deze
leefstijl? Wat speelt een rol bij verslaving? Hoe        thema’s aandacht besteden. Mooie en vernieuwen-
werkt beïnvloeding van leefstijl door marketing? En      de initiatieven als Stoptober, waarbij de kracht van
welke rol kunnen de overheid en sociale media            social media wordt gebruikt om een steunend
hierbij spelen?                                          netwerk te creëren bij het stoppen met roken. De
                                                         rennende collega’s ter lering en vermaak en
Zelf was ik als kind ‘motorisch niet begaafd’ zoals      misschien ook als bron van inspiratie. De invloed
het thuis eufemistisch genoemd werd. Ik associ-          van marketing en de kansen die er ook liggen om
eerde sport met onhandigheid, vermoeidheid en            marketing juist te gebruiken om gedrag op een
ingewikkeldheid. Iedere poging om toch naar een          positieve manier te beïnvloeden. Goede informatie-
Zumbaklas of de squashbaan te gaan bevestigde            voorziening voor de burger zodat hij bewust kan
mij daar natuurlijk in. Sport was straf. Tot ik op mijn  kiezen, bijvoorbeeld over zout in voeding. En de rol
40ste begon met hardlopen. Eerst een kilometer,          van de overheid in het sturen en grenzen stellen.
toen twee en toen 10 vanwege een weddenschap
met een vriendin van de middelbare school. Ik            Samen moeten we kiezen voor de gezamenlijke
bleek wel degelijk te kunnen sporten en ik vond het      inspanning, zodat we ook gezamenlijk kunnen
zelfs leuk.                                              delen in de gezondheid.

In mijn werk als huisarts zie ik ook bij andere          Marith Rebel,
mensen hoe moeilijk het kan zijn dergelijke              Gasthoofdredacteur VOZ Magazine

                                                                                          3Maart 2015 | JAARGANG 9
   1   2   3   4   5   6   7   8