“We zeggen altijd dat we minder regels willen, maar wij zien er juist steeds meer regels bijkomen onder de noemer van kwaliteit.”

Interview met Kees van der Staaij, fractievoorzitter SGP

“We zeggen altijd dat we minder regels willen, maar wij zien er juist steeds meer regels bijkomen onder de noemer van kwaliteit.”
05–06–2014
Van der Staaij vindt het terecht dat kwaliteit het thema voor deze VOZ uitgave is en dat het onderwerp ook een hoge prioriteit verdient. Toch voegt hij hier aan toe dat de discussie, zoals die nu regelmatig geneigd is te verlopen, meer in balans gebracht moet worden. Van der Staaij: “Uiteraard is kwaliteit van zorg een belangrijk gegeven. Maar we moeten dit onderwerp wel in redelijkheid blijven bezien. Kwaliteit en veiligheid moeten we altijd in relatie zien tot de risico’s die wij in Nederland aanvaardbaar vinden. De zorgprofessionals moeten zodanig hun werk kunnen blijven doen, dat zij zich intrinsiek gemotiveerd voelen om de gewenste hoge kwaliteitsstandaard te leveren. Dat betekent dus niet hetzelfde als het reflexmatig afvinken van lijstjes”.

Door: Marika Marku

Van der Staaij: “Idealiter moet het werken aan kwaliteit energie opleveren in plaats van dat het energie kost. Bezig zijn met kwaliteit en het leveren van goede zorg zou onderdeel moeten zijn van het werkplezier. Het moet niet als een hindermacht worden ervaren die op de zorgverleners afkomt”.

Is het thema kwaliteit van zorg wat u betreft niet het specifieke domein van de arts? Immers die voert het zorgproces uit en is daar ook specifiek voor opgeleid. Artsen zijn toch de experts als het gaat om het leveren van kwalitatief goede zorg en wat daar dan precies onder wordt verstaan? Wat is uw visie op de rol van de politiek in dit vraagstuk?

Van der Staaij: “Zeker is de arts expert in het leveren van de zorg die nodig is en heeft hij of zij ook een professionele standaard waar de zorg aan moet voldoen. De functie van het Kwaliteitsinstituut is ook belangrijk bij het inrichten van het toetsingskader, het uitvoeren en registreren. Toch zijn ook andere aspecten van invloed op welke kwaliteit van zorg uiteindelijk geleverd wordt. Een voorbeeld uit de praktijk: zelfs bij een chirurgische ingreep, die volgens de professionele normen is uitgevoerd, kan de kwaliteit lager uitvallen omdat voorafgaand en na de ingreep niet op een juiste wijze is gecommuniceerd. Ik denk daarbij aan situaties waarbij mensen ervaringen hebben opgedaan binnen ziekenhuizen waar vanwege het niet op orde hebben van dossiers en onduidelijkheid waar elementen daarvan zich bevinden kostbare tijd verloren is gegaan voor die patiënt, die in bepaalde gevallen zelfs acute zorg nodig kan hebben. Afstemming die intern niet goed verloopt, dingen die blijven liggen omdat iemand niet aanwezig was, waarmee de tijdigheid van de zorg echt in het geding gekomen is. Dan kan nog steeds de technische uitvoering van de zorg kwalitatief goed zijn, maar spelen inmiddels andere zaken als tijdigheid een zodanige rol dat dit de uiteindelijke uitkomst van de behandeling aanzienlijk ongunstig kan beïnvloeden. En wat dan op een dergelijk moment ook nog ontbreekt, is een persoon van vlees en bloed ter plaatse die zich probleemeigenaar voelt en zegt: ‘Ik ga ervoor zorgen dat het dossier compleet is en dat alles tijdig op orde is voor mijn patiënt’. Voor mij is kwaliteit van zorg dus een breder begrip dan het formuleren van professionele standaarden voor een bepaalde ingreep en daaraan conformeren”.

U moet ingelogd zijn om het gehele artikel te kunnen lezen.

Alliantie Nederland Rookvrij!
Oude Gracht Groep
IKA Ned
Stichting Kwalificatie & Curriculum Autoriteit
VERA Health and Education
De Rookvrije Generatie