Liesbeth Verheugd, Health Manager binnen Shell Benefrux, is gedreven als het gaat om de gezondheid van de medewerkers van haar organisatie: “We hebben binnen Shell een ziekteverzuim van 2,1%. Dat realiseren we niet zomaar, we vinden de gezondheid van onze medewerkers heel belangrijk en zetten daar actief op in. In het verleden is weleens onderzocht of de arbodiensten ook extern ingekocht zouden kunnen worden, maar snel werd duidelijk dat de toegevoegde waarde op deze wijze voor Shell en haar medewerkers maximaal is geborgd. Onze medewerkers staan voor ons nabij en dat willen wij ook zo houden. Als iemand verzuimt dan weten wij dat we snel in actie moeten komen en binnen een week is er een tweede contactmoment met betreffende medewerker, waarbij de arbodienst de regie houdt voor een snelle terugkeer. We weten uit onderzoek dat als iemand na zes weken of drie maanden nog steeds verzuimt, de kans steeds kleiner wordt dat diegene daarna nog makkelijk terugkomt. De drempel is dan al erg hoog geworden. Wij willen dat onthechtingsproces voorkomen en dat betekent dat we al na een week kijken hoe het met iemand is en of diegene, mogelijk met aangepaste werkzaamheden of –tijden, toch snel weer op het werk kan zijn. En deze beleidslijn werkt goed, wat ook blijkt uit ons lage verzuim”.
U moet ingelogd zijn om het gehele artikel te kunnen lezen.