INNOVEREN MET ZORG VRAAGT VERTROUWEN EN CO-CREATIE

Interview met Marcel Joachimsthal en Rudolf van Olden

INNOVEREN MET ZORG VRAAGT VERTROUWEN EN CO-CREATIE
21–11–2012

Nederland heeft in vergelijking met het buitenland een bijzonder zorgsysteem. Marktwerking daagt partijen op een heel eigen manier uit om met elkaar de sector te verbeteren, en co-creatief samen te werken. Dat is een fundamenteel ander uitgangspunt dan in andere landen met veelal centrale sturing. Juist onze marktwerking heeft de potentie om de sector zodanig te vernieuwen, dat kwaliteit en kosten adequaat en met elkaar in evenwicht zijn. Echter geldt daarvoor wel een cruciale randvoorwaarde: de patiënt dient hierbij centraal te staan. Alle betrokken partijen dienen het patiëntenbelang te laten prevaleren boven het eigen belang. Marcel Joachimsthal, CEO GlaxoSmithKline (GSK) Nederland, en Rudolf van Olden, Medisch Directeur staan stil bij de toegevoegde waarde van een farmaceutisch bedrijf voor "met zorg" innoveren.

Door: Marika Marku

Joachimsthal: "Door stevig in te zetten op het zorgveld zelf, kunnen wij ook echt gezondheidswinst voor de patiënt realiseren. En dat is toch waar het ons om te doen is. Als we effectief willen innoveren, dan moeten we dat dus samen met het zorgveld doen".

Joachimsthal vult aan: "De afgelopen paar jaar zie ik daarin een enorme sprong voorwaarts. Partijen die elkaar in de regellinks lieten liggen, bundelen nu de krachten om de zorg in ons land niet alleen te verbeteren, maar ook betaalbaar te houden". In het enthousiasme dat Joachimsthal toont, wordt duidelijk dat hij het zorgsysteem in Nederland vanuit het potentieel beschouwd het beste systeem vindt dat we voor onszelf hadden kunnen kiezen. Op voorwaarde dat aan de gestelde randvoorwaarde wordt voldaan. "Juist in een dergelijk systeem als we hier hebben, kunnen wij als farmaceutisch bedrijf een grotere toegevoegde waarde leveren dan uitsluitend de ontwikkeling van innovatieve geneesmiddelen en vaccins", legt Joachimsthal uit. Met de laatste constatering legt Joachimsthal gelijk de fundamentele kwestie op tafel: op welke wijze kan een innovatief farmaceutisch bedrijf, zoals GlaxoSmithKline, een dergelijke toegevoegde waarde voor de sector waar maken?

U moet ingelogd zijn om het hele artikel te kunnen lezen in het laatst verschenen VOZ magazine.

Alliantie Nederland Rookvrij!
Oude Gracht Groep
IKA Ned
Stichting Kwalificatie & Curriculum Autoriteit
VERA Health and Education
De Rookvrije Generatie